NORDIC WALKING

Gdzie się uczyłem? Wrocław. Kurs prowadził i koordynował Aleksander Wilanowski jeden z pierwszych instruktorów nordic walkingu w Polsce, założyciel najdłużej działającej szkoły instruktorów Nord Walk, autor książki i filmu „Nordic walking dla każdego”, koordynator Międzynarodowej Szkoły Instruktorów LEKI. Autor pierwszej w Polsce pracy magisterskiej o tematyce nor. Wymagający, dbający o szczegóły – od rozgrzewki poprzez trening aż po ćwiczenia rozciągające. Podczas szkolenia/ćwiczeń uczestnik był nagrywany. W sali nagranie odtwarzano i omawiano błędy. Po konsultacjach szliśmy w teren i szlifowali technikę. Dobry sprzęt, wiedza jak go użyć tworzy bardzo dobrą alternatywę dla sportów uprawianych na wolnym powietrzu. Wszystkich chętnych zapraszam -ruszaj ze mną !

Czego się nauczyłem :

Napisz do autora : telpol@onet.pl / Kuba

WITAMINA K2

W 1943 r. duński uczony Henrik Dam otrzymał nagrodę Nobla za odkrycie witaminy K i jej roli w procesie krzepnięcia krwi.

Niezależnie od tego legendarny dentysta Weston A Price, przez kilkadziesiąt lat badający związek próchnicy zębów z niedoborem składników odżywczych, wykrył tajemniczy składnik “a new vitamin-like activator”, odgrywający znaczącą rolę nie tylko w zapobieganiu próchnicy ale także niezbędny do wzrostu, rozwoju, reprodukcji, przyswajaniu minerałów, oraz ochronie układu sercowo-naczyniowego i funkcji mózgu. Nazwał go Activator X  (1)

Przez ponad sześćdziesiąt lat wszystkie próby identyfikacji tajemniczego faktora X czynnika kończyły się na niczym. Dopiero w 1997 r. uznano, że witamina K to nie jeden a grupa związków, a tajemniczy faktor X to menachinon-6 znany obecnie jako witamina K2.

Przez kolejne lata nauka potwierdziła istotną rolę witaminy K2 w kluczowych procesach metabolicznych, która jest tak samo ważna jak witamina D.

Witamina K2 znaczenie

Witamina K2 i jej znaczenie w procesach metabolicznych

1. Paradoks wapnia – układ kostny i krwionośny
Witamina K2 kieruje wapń do kości, jednocześnie zapobiega powstawaniu niebezpiecznych zwapnień w naczyniach krwionośnych.
Bez jej obecności organizm nie potrafi kierować wapnia do kości lecz odkłada je w naczyniach krwionośnych.
Z niedoborem witaminy K2 wiąże się zjawisko zwane paradoksem wapnia, gdzie z jednej strony istnieje niedobór wapnia w tkance kostnej a więc podatność na złamania i osteoporoza, z drugiej strony nadmiar wapnia w naczyniach krwionośnych – zwapnienie tętnic i w konsekwencji choroba wieńcowa (2)
Można dostarczać dużą ilość wapnia w diecie, ale bez odpowiedniej ilości witaminy K2 wapń nie trafi tam, gdzie jest rzeczywiście potrzebny czyli do kości i zębów, za to odłoży się w tętnicach. (3)
Co więcej witamina K2 potrafi skutecznie hamować i odwracać proces zwapnienia naczyń krwionośnych, przywracając szlak apoptotyczny (4)
Jednakże, jej działanie jest ściśle zależne od odpowiedniego poziomu witaminy D, działa z nią w synergii.(5)
2. Metabolizm insuliny
Witamina K2 poprawia wrażliwość insulinową, zapobiega cukrzycy typu2 i zespołowi metabolicznemu (6)
3. Rak
Witamina K2 może powodować apoptozę niektórych komórek nowotworowych, zapobiega nowotworzeniu się komórek (7)(8)(12)(16)(17)
4. Przewlekłe stany zapalne
Witamina K2 razem z witaminą D chroni przed powstawaniem przewlekłych stanów zapalnych, zmniejsza ilość markerów stanów zapalnego, między innymi obniża stężenie  białka Creaktywnego (9)
5. Choroby autoimmunologiczne
Witamina K2 pobudza funkcje mitochondrialne. Spadek funkcjonalności mitochondriów przyczynia się do szybszego starzenia, utraty funkcji mózgu, osłabieniu tkanki mięśniowej, wątrobowej, układu nerwowego, ogólnym spadkiem kondycji.  Jest nośnikiem elektronów (10)(11). Może być pomocna np. w leczeniu stwardnienia rozsianego, choroby Parkinsona, zapalenia reumatoidalnego stawów 
6. Funkcje mózgu
Witamina K2 stanowi ponad 98% całkowitej witaminy K jaką zużywa mózg niezależnie od wieku. Ma wpływ na system nerwowy i funkcje mózgu. (13)
7. Stres oksydacyjny
Chociaż witamina K2 nie jest antyoksydantem, nie usuwa wolnych rodników to pełni o wiele większą rolę – nie dopuszcza do ich powstawania. Szczególnie ważna jest w okresie ciąży, zapobiega wadom rozwojowym u płodów.   (15) (16)

 

witamina K2

Niedobór witaminy K

Istnieją dwa rodzaje niedoboru witaminy K2: ostre i przewlekłe.
Ostry niedobór charakteryzuje się krwawieniem z dziąseł, nosa lub przewodu pokarmowego.
Konsekwencjami mogą być udar mózgu, uszkodzenie płuc i śmierć spowodowana dużą utratą krwi. Szeroko rozpoznawalny, ostry niedobór charakteryzuje się niezwykłym krwawieniem z dziąseł, nosa lub przewodu pokarmowego.
Niedobór może również wystąpić na skutek używania leków przeciwzakrzepowych, długotrwałego stosowania antybiotyków, chorób pęcherzyka żółciowego i choroby Crohna.
Przewlekły niedobór  jest trudniejszy do zdiagnozowania, tym bardziej jest niebezpieczny ponieważ nie występują niepokojące objawy
lecz stopniowo następują zmiany w kościach, układzie krwionośnym, objawiając się schorzeniami, które powszechnie łączy się z tzw starzeniem się organizmu (15)

Niestety, mimo tak wielu badań i mocnych dowodów naukowych jak istotne znaczenie ma witamina K2 dla zdrowia człowieka większość lekarzy nic o niej nie wie.
Nie uczy się o tym na uczelniach, nie dokształca na szkoleniach prowadzonych przez firmy farmaceutyczne, zresztą po co, skoro można zarabiać na produkcji opatentowanych leków.

 

Witamina K2 źródła występowania

W niewielkim stopniu wytwarzana jest przez bakterie jelitowe, ale szerokie stosowanie antybiotyków, żywności przetworzonej, chemii sprawia, że rzadko kto obecnie ma prawidłową florę bakteryjną.
Najwięcej witaminy K2 zawiera sfermentowana żywność – rekordowo dużo zawiera natto lub zupa miso , tłuszcze mleczne i produkty zwierząt karmionych trawą, w tym wątróbka, żółtka jaj, masło, sfermentowane przetwory mleczne, sery długo dojrzewające. Witamina K jest rozpuszczalna w tłuszczach – a więc produkty odtłuszczone nie mają jej wcale lub w ograniczonych ilościach. By przyswoić należy pamiętać by równocześnie dawkować słońce czyli witaminę D

Źródłem witaminy K1 są produkty roślinne głównie zielone warzywa liściaste.

Referencje

(1)Price, Weston A. Nutrition and Physical Degeneration 
(2) European Review for Medical and Pharmacological Sciences
(3) NCBI
(4) NCBI 
(5) National Institutes of Health
(6) Manna, P, Kalita J. Beneficial role of vitamin K supplementation on insulin sensitivity, glucose metabolism, and the reduced risk of type 2 diabetes: A review. Nutrition, Volume 32 (2016)
(7)  NCBI
(8) NCBI
(9)NCBI
(10) NCBI
(11) Science Vitamin K2 Takes Charge
(12) NCBI
(13)Advances in Nutrition
(14) VitaminK
(15)NCBI
(16)Mercola
(17)Kvitamins

WITAMINA D

Jak ważne jest odpowiednie stężenie witaminy D w naszym organizmie nie trzeba nikomu tłumaczyć. Jeśli jeszcze ktoś nie wie – nie będę tutaj powielał tego co można znaleźć w sieci ponieważ jest tego mnóstwo. Co zrobić aby witamina była odpowiednio wchłaniana, wykorzystana przez nasz organizm to już druga sprawa. Powstaje również pytanie : Czy odpowiednie stężenie witaminy D  jesteśmy zapewnić sobie odpowiednią dietą?  Może trzeba się czymś wspomagać? Część odpowiedzi znajdziecie w poniższej tabeli.

bez-tytuluPowstaje drugie pytanie, co zrobić aby osiągnąć i utrzymać odpowiednie stężenie wit. D?

Napisz do autora : telpol@onet.pl / Kuba

TOKSYCZNOŚĆ CUKRU

Cukier! Czego tu nie lubić? Ta uzależniająca substancja jest obecnie głównym czynnikiem powodującym światową epidemię otyłości. Zwykliśmy myśleć, że winna jest wysokotłuszczowa dieta. Nigel Latta wyrusza w podróż, by dowiedzieć się, czy cukier faktycznie przyczynia się do światowej eksplozji otyłości, cukrzycy i tajemniczej choroby zwanej „zespołem metabolicznym”. Prowadzący przepytuje wiodących międzynarodowych naukowców i specjalistów ds. przemysłu spożywczego oraz radykalnie zmienia dietę, starając się odkryć prawdę o cukrze.

KIEDY JABŁKA?

Kiedy jeść jabłka, przed czy po posiłku? To pytanie może wydawać się prozaiczne, ale w żywieniu wszystko jest ważne i ma swój cel.

aaaaaaa

Do strawienia owoców tu akurat jabłek, które należą do grupy produktów o niskim IG (Indeksie glikemicznym)  organizm wykorzystuje mniej energii w porównaniu do trawienia posiłków zawierających dużo białek, tłuszczów czy węglowodanów złożonych. Najpierw jemy jabłko. Pobudzamy wytwarzanie soków żołądkowych. Po ok. 20 min jest przesunięte do jelita (dwunastnicy), gdzie zaczyna się jego właściwe trawienie. Dlaczego nie jemy  jabłka po posiłku? Ponieważ nie zostanie od razu przesunięte do jelita, będzie kwaśnieć i fermentować w żołądku, stąd też często pojawia się problem po poobiednim obiedzie, gdzie serwowany jest deser z owoców. Czujemy się wtedy wzdęci, wręcz niekomfortowo. Dla przykładu, jeśli zjedliśmy posiłek mięsny  musi upłynąć 4 godziny zanim pokarm opuści nasz żołądek, nasze jabłko również. Po upływie kilkudziesięciu minut, zostanie podniesiona energetyczność dania oraz IG (Indeks glikemiczny) , co wpłynie na odkładanie się tkanki tłuszczowej. Myślę, że wielu z nas zastosuje tę zasadę. Nie wspominam tutaj o owocach posiadających wysoki IG, ale to w osobnym wpisie.

Napisz do autora : telpol@onet.pl / Kuba

JAK TO JEST Z TYCIEM?

Krótka notka mająca na celu uświadomienie sobie dlaczego tyjemy i od którego momentu życia zaczyna to „przyspieszać”. Dlaczego tyjemy – jesteśmy otyli (sprawa dotyczy ludzi młodych), to sprawa indywidualna i proponuję konsultację u dobrego Dietetyka (przebada, omówi wyniki, skomponuje dietę z odpowiednimi posiłkami starając się ująć to co lubimy, i nie lubimy jeść – przyjmijmy, że to będzie jadłospis. Może jeszcze dorzucić trochę ruchu do czego szczerze zachęcam – nasza oferta. Jednym z głównych powodów tycia jest stan oraz ilość naszych mięśni. Od dwudziestego roku życia nasza muskulatura stopniowo się kurczy. Natura nie znosi próżni – mięśnie są w organizmie odpowiedzialne za zużywanie znacznej części energii, więc co w to miejsce serwuję? Komórki tłuszczowe, które nie zużywają energii! Odpowiedź nasuwa się sama – odpowiednia dieta, ruch i co najważniejsze systematyczność – trzymanie się planu. Pomoc Psychodietetyka niezastąpiona w niektórych przypadkach.

PSYCHODIETETYK

Wsparcie Psychodietetyka. Jak zauważono jest bardzo ważne, tak ważne, że otworzono kierunek studiów. Czym się zajmuje? Wstępnym rozpoznaniem, wywiadem, ale przede wszystkim wsparciem, utrzymania postawionego celu przez głównego Dietetyka.

– motywuje

– ocenia postępy

– koryguje cele.

Napisz do autora : telpol@onet.pl / Kuba

WIEK A SPORT

Czy wiek ma znaczenie? Pytanie, które wielu sobie zadaje stając u bram sportu, gdy ma na karku już trochę lat i nigdy wcześniej nic nie robiło … Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Jeśli nie czujesz żadnych dolegliwości, skontaktuj się z lekarzem, wykonaj podstawowe badania, na wizycie po analizie jeśli nie ma przeciwwskazań, można zabrać się do roboty. Ale, nie tak od razu. Nic nie robiłeś całe życie (takie tam granie w szkolnej drużynie się nie liczy), proponuję zwrócić się do odpowiedniego fachowca, z odpowiednim stażem.  Jest wielu „trenerów personalnych”, ale Ty wyczujesz i dobierzesz sobie swojego, ponieważ trenera dopasowuje się pod zawodnika (idąc dalej, człowieka chcącego poprawić i utrzymać w dobrej kondycji swój stan zdrowia) nigdy odwrotnie. Nigdy nie jest za późno 😉

wiekNapisz do autora : telpol@onet.pl / Kuba